Maanantaina 2.10.2006 työmatkani Ala-Malmintorilta Kuparitielle oli suorastaan hengenvaarallinen. Auton kyljessä luki Taksikuljetus oy.

Ensinnäkin auton invahissi oli yksiaisainen, vastoin asiakasprofiilini nimenomaisia ohjeita.

Toiseksi hissin nostolava oli pahasti kallistunut jo ennen kuormitusta eli nostettavaa henkilöä pyörätuolissaan eli minua.

Kolmanneksi hissin nostolava oli noston aikana noin 15 asteen kallistuskulmassa.

Neljänneksi auton käytössä olleet kiinnitysremmit olivat ala-arvoisia. Kuljettaja ei saanut niitä kiristettyä juuri ollenkaan. Ensimmäinen kiinnitysremmi irtosi paikaltaan ensimmäisen kerran jo ennen auton liikkeellelähtöä.

Viidenneksi molemmat takakiinnitysremmit irtosivat pyörätuolista kaarteessa, johon kuljettaja ajoi selvästi liian kovaa vauhtia ottaen huomioon tilanteen. Kun molemmat takakiinnitysremmit irtosivat vauhdissa, niin sen seurauksena pyörätuolini (vaikka jarrut olivat päällä) heilahti 50 cm eteenpäin invataksin sisällä. Tämän seurauksena myös molemmat pyörätuolin etuosassa olleet kiinnitysremmit irtosivat.

Ilmoitin tapahtuneesta kuljettajalle olettaen tämän pysähtyvän välittömästi lähimmälle  bussipysäkille kiinnittämään irronneet remmit uudelleen. Väärä luulo! Kuljettaja vastasi vain, että ajellaan hissukseen. Mitä ihmettä? Onko tämä Helsingin kaupungin tarkoittamaa vammaisten kuljetuspalvelua? Kuljettaja selitteli, että kyseinen auto on heidän vara-autonsa. Eikö vara-autojen tarvitse täyttää laatuvaatimuksia?
 
Miksi tarvitsen kaksiaisaisen hissin invataksiin? Koska MYK-auton yksiaisaisesta hissistä minut on jo kerran pudotettu maahan puolen metrin korkeudesta. Aivotärähdys ei ole erityisen miellyttävä kokemus.