Standardi<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Suomen Standardisoimisliitto on vahvistanut
18. huhtikuuta standardin siitä,
kuinka pyörätuolia käyttävä matkustaja
tulee kuljettaa ja kuinka pyörätuoli tulee
kiinnittää henkilö-, paketti- ja linja-autoissa.
Standardi tulee parantamaan vammaisten
ihmisten turvallisuutta liikenteessä
merkittävästi, kun se määrittää vaatimukset
kiinnitysjärjestelmille.
Pyörätuoli täytyy kiinnittää tuolin rungosta
ajoneuvoon. Jos pyörätuoli kiinnitetään
ajoneuvoon hihnoilla, on kiinnityshihnoja
oltava neljä - kaksi taakse- ja kaksi
eteenpäin. Pyörätuoli ei saa normaalissa
ajo-olosuhteissa liikkua eteen- tai taaksepäin
eikä siirtyä paikaltaan.
Yhden henkilön tulee voida hätätilanteessa
vapauttaa pyörätuoli kiinnityksistä
60 sekunnissa. Lisäksi kiinnitysjärjestelmää
tulee voida käyttää ilman työkaluja. Kiinnitysjärjestelmää
säätelevät ISO 10542-1
-standardin mukaiset vaatimukset.
- Olen monesti nähnyt, ettei pyörätuolia
kiinnitetä mihinkään ajoneuvossa vaan
etenkin lyhyillä matkoilla luotetaan vaikkapa
sähköpyörätuolin omiin jarruihin.
Tosin tämä on voitu tehdä kyyditettävän
omasta halusta, onhan neljän kiinnityshihnan
kytkeminen aikaavievää, tuumaa Kaari-
Matkat Oy:n toimitusjohtaja Keijo Kaari.
Pyörätuolille tarkoitetun oviaukon on
oltava vähintään 1,45 metrin korkuinen ja
vähintään 0,9 metrin levyinen. Itse pyörätuolipaikan
on oltava vähintään 0,7 metriä
leveä ja pituudeltaan vähintään 110 senttiä.
Lattian pinnan tulee olla tasainen, kallistuma
voi olla korkeintaan yhden prosentin.
Pyörätuolissa istuva matkustaja kiinnitetään
pyörätuoliin ensisijaisesti kolmipisteturvavyöllä.
Jos se ei ole käytännössä
mahdollista, voidaan käyttää lantioturvavyötä.
Turvavöiden tulee olla 77/541/ETY
-direktiivin tai UN/ECE R 16 -säännön
mukaisia.
Pyörätuolin kiinnitysjärjestelmän ja
matkustajan turvavöiden on oltava erillisiä,
mutta niiden kiinnityspisteet ajoneuvossa
voivat olla yhteisiä.
Ajoneuvossa tulee olla kiinnitysasioista
selkeät käyttöohjeet.
Niskan retkahdusvammoja ehkäisevät
pyörätuoliin kiinnitettävät niskatuet eivät
sisälly standardiin.
- Jos vain mahdollista, koetamme nostaa
pyörätuolia käyttävän tavalliseen bussinistuimeen,
jossa niskakin tulee suojattua.
Aina se ei kuitenkaan onnistu, Keijo
Kaari sanoo.
- Linja-auton turvavyön käyttöpakko on
mennyt aika hyvin perille. Meillä on
tilausmatkoilla käytettävässä bussissa turvavyö
itse kiinnityslaitteissa, jolloin sen
käyttö on mahdollisimman helppoa, Kaari
lisää. Bussiin mahtuu 10-12 pyörätuolin
käyttäjää kerrallaan. Kaari-Matkat liikennöi
tilausbusseillaan pitkin Länsi-Suomea
Porin ja Teuvan toimipisteistään.
TEKSTI TAPIO RUSANEN
Kommentit