Standardi<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

määrittää

invakuljetuksia

Suomen Standardisoimisliitto on vahvistanut

18. huhtikuuta standardin siitä,

kuinka pyörätuolia käyttävä matkustaja

tulee kuljettaa ja kuinka pyörätuoli tulee

kiinnittää henkilö-, paketti- ja linja-autoissa.

Standardi tulee parantamaan vammaisten

ihmisten turvallisuutta liikenteessä

merkittävästi, kun se määrittää vaatimukset

kiinnitysjärjestelmille.

Pyörätuoli täytyy kiinnittää tuolin rungosta

ajoneuvoon. Jos pyörätuoli kiinnitetään

ajoneuvoon hihnoilla, on kiinnityshihnoja

oltava neljä - kaksi taakse- ja kaksi

eteenpäin. Pyörätuoli ei saa normaalissa

ajo-olosuhteissa liikkua eteen- tai taaksepäin

eikä siirtyä paikaltaan.

Yhden henkilön tulee voida hätätilanteessa

vapauttaa pyörätuoli kiinnityksistä

60 sekunnissa. Lisäksi kiinnitysjärjestelmää

tulee voida käyttää ilman työkaluja. Kiinnitysjärjestelmää

säätelevät ISO 10542-1

-standardin mukaiset vaatimukset.

- Olen monesti nähnyt, ettei pyörätuolia

kiinnitetä mihinkään ajoneuvossa vaan

etenkin lyhyillä matkoilla luotetaan vaikkapa

sähköpyörätuolin omiin jarruihin.

Tosin tämä on voitu tehdä kyyditettävän

omasta halusta, onhan neljän kiinnityshihnan

kytkeminen aikaavievää, tuumaa Kaari-

Matkat Oy:n toimitusjohtaja Keijo Kaari.

Pyörätuolille tarkoitetun oviaukon on

oltava vähintään 1,45 metrin korkuinen ja

vähintään 0,9 metrin levyinen. Itse pyörätuolipaikan

on oltava vähintään 0,7 metriä

leveä ja pituudeltaan vähintään 110 senttiä.

Lattian pinnan tulee olla tasainen, kallistuma

voi olla korkeintaan yhden prosentin.

Pyörätuolissa istuva matkustaja kiinnitetään

pyörätuoliin ensisijaisesti kolmipisteturvavyöllä.

Jos se ei ole käytännössä

mahdollista, voidaan käyttää lantioturvavyötä.

Turvavöiden tulee olla 77/541/ETY

-direktiivin tai UN/ECE R 16 -säännön

mukaisia.

Pyörätuolin kiinnitysjärjestelmän ja

matkustajan turvavöiden on oltava erillisiä,

mutta niiden kiinnityspisteet ajoneuvossa

voivat olla yhteisiä.

Ajoneuvossa tulee olla kiinnitysasioista

selkeät käyttöohjeet.

Niskan retkahdusvammoja ehkäisevät

pyörätuoliin kiinnitettävät niskatuet eivät

sisälly standardiin.

- Jos vain mahdollista, koetamme nostaa

pyörätuolia käyttävän tavalliseen bussinistuimeen,

jossa niskakin tulee suojattua.

Aina se ei kuitenkaan onnistu, Keijo

Kaari sanoo.

- Linja-auton turvavyön käyttöpakko on

mennyt aika hyvin perille. Meillä on

tilausmatkoilla käytettävässä bussissa turvavyö

itse kiinnityslaitteissa, jolloin sen

käyttö on mahdollisimman helppoa, Kaari

lisää. Bussiin mahtuu 10-12 pyörätuolin

käyttäjää kerrallaan. Kaari-Matkat liikennöi

tilausbusseillaan pitkin Länsi-Suomea

Porin ja Teuvan toimipisteistään.

TEKSTI TAPIO RUSANEN