Keskiviikkona 5.4.2006 noin klo16 soitin Matkapalvelukeskukseen (MPK) tilatakseni kyydin kotiosoitteestani Venuksenkujalle. Vastaus oli "kyyti tulee klo 17.05."

 

Klo 17.05 tuli tekstiviesti MPK:lta: "Autoa ei ole saatavilla." Ei mitään pahoittelua, ei tietoa auton edelleen jatkuvasta etsinnästä. Auto ei tule. PISTE. Mitä sinä tekisit tässä tilanteessa? Sinun pitää olla tietyssä paikassa sovittuna aikana ja MPK vain toteaa kylmästi, ettei autoa ole eikä tule.

 

Soitin MPK:hon ja kerroin saamastani tekstiviestistä ja pyysin kyytiä. Kyydin luvattiin tulevan klo 17.28. Kyyti ei tullut. Tuli tekstiviesti: "Autoa ei ole saatavilla." Kyllä niitä olisi Helsingin kokoisessa kaupungissa yllin kyllin, jos vain yhteydet toimisivat.

 

Soitin taas MPK:hon ja pyysin heitä ottamaan vihdoinkin yhteyden TJP Linesiin, heillä kun autoja olisi tarjolla, mutta niitä ei vain ilman eri pyyntöä tilata. Miksi ei? TJP:n auto tuli ja klo 18 olin matkallani tunnin myöhässä, taas kerran myöhässä kiitos uusitun kuljetuspalvelun.

 

Seuraavana päivänä soitin MPK:n palautepuhelinnumeroon ja tiedustelin miten nämä eilisen töppäilyt oli kirjattu tilastoihin. Ilmeni mielenkiintoinen seikka. Klo 17.05 tilausta ei ollut missään muistissa. Ainoastaan klo 17.28 kyytitilaus näkyi heidän tilastoissaan. "Järjestelmä" oli hukannut tiedon ensimmäisestä tilauksestani.

 

Eipä liene ihme, ettei tilastoihin kerry oikeita tietoja todellisista myöhästelyistä. TDC Song vilkuttaa iloisesti "kaikki hyvin"- lippua ja Helsingin kaupunki väittää kyyditysten olevan kunnossa tilastojen mukaan. Kumpien tilastojen mukaan Helsingin kaupunki tekee päättelynsä, todellisten tilastojen vai pseudotilastojen mukaan?