HUMS:n vertaistukiryhmien yhteyshenkilöt ja kerhovastaavat viettivät lauantai-päivää kokouksen merkeissä. Siis minä myös olin siellä. Henkeni kaupalla sinne matkustin MYK-kyydeillä.

Kuljen paljon takseilla. Esimerkiksi kuntoutus- ja fysioterapiamatkat hoituvat usein TaksiMäkisen KELA-kyydeillä. Mäkisen firmassa on eri miehet ajamassa KELA-kyytejä ja MYK-matkoja. Mäkisen KELA-kyytejä ajavat kuljettajat ovat siistejä, huolellisia ja kohteliaita. Siksi ihmettelenkin kovasti minkä kiven alta Jari Mäkinen on MYK-kuskinsa kaivanut? Heidän työskentelynsä ja käyttäytymisensä on ala-arvoista.

Lauantain menomatkan kuljettaja kiinnitti pyörätuolini vain kahdella remmillä. Eihän siitä ole kuin muutama viikko aikaa, kun Helsingin Palveluautossa kulkenut sotaveteraani tapettiin. Hänenkin pyörätuolinsa oli kiinnitetty vain kahdella remmillä. Myös hänen pyörätuolinsa irtosi ja lähti heilumaan liikkuvassa autossa. Minulla oli tällä kerralla onnea. Veteraani selvisi kyllä sodista, mutta hänelle MYK oli liikaa. Veteraani kuoli, koska hänen pyörätuolinsa oli kiinnitetty vain kahdella remmillä. Onhan tämäkin yksi tapa vähentää liikuntavammaisten määrää yhteiskunnassa. Säästyypä enemmän rahaa osinkoihin. Huomautin kuljettajalle, että pyörätuoli on kiinnitettävä ajon aikana neljällä remmillä. Kuljettaja vastasi siihen ylimielisesti, että "kyllä se siinä pysyy". Ei, pyörätuolini ei pysynyt paikallaan vaan lähti liikkumaan ajon aikana.

Paluumatkalla huomautin kuljettajalle, että hän unohti antaa minulle turvavyön. En silti saanut turvavyötä. Luuliko kuski, että ihan siinä lämpimikseni suutani auoin?

Olen kuvitellut, että invataksin kuljettajat käyvät jonkinlaisessa koulutuksessa ennenkuin pääsevät töihin. Avaruusteknologiasta ei ole kyse. Ihan yksinkertaisesta asiasta vain. Pyörätuoli kiinnitetään vähintään neljällä (4) remmillä invataksissa. Lisäksi vammainen tarvitsee autossa turvavyön aivan kuten kaikki muutkin auton matkustajat.