Olen vammaiskuljetusten säännöllinen käyttäjä ja kokemukseni mukaan kuljetukset eivät suju vammaisten tarpeiden mukaan, vaikka julkisuudessa niin väitetäänkin (HS 8.3.2006).

 <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Otetaan esimerkiksi oma paluukyytini ostoksilta perjantaina 3.3.2006. Klo 17.30 tein kyytitilauksen vantaalaisesta kauppakeskus Jumbosta kotiini Haagaan.

 

Minulle vastataan tiukasti, että auto saapuu klo 17.36. Klo 17.31 saapuu tekstiviesti, jolla Matkapalvelukeskus (MPK) valistaa minua: "Arvioitu noutoaikanne on klo 17.37. Taksia ei ole vielä saatavilla. Vapaata taksia haetaan edelleen. Viestiin ei voi vastata."

 

Mitä ihmettä, minuutti sitten virkailija vannoi puhelimessa auton olevan tulossa aivan tuossa tuokiossa.

 

Odottelen ja odottelen. Autoa ei näy. Ulkona on noin 10 astetta pakkasta. Lunta satelee hiljalleen.

 

Tiedustelen autoa puhelimitse 10 minuutin turhan odotuksen jälkeen. Iisalmen keskus vastaa, että auto on hiukan myöhässä. No, onhan minulla silmät päässä ja olen kyseisen asiantilan itsekin havainnut. Eikö keskuksella ole mitään muuta sanottavaa?

 

Odotan taas ja klo 18.03 tuli tekstiviesti: "Taksi saapuu klo 18.13." Autoa ei näy. Odottelupaikkani vieressä on Nordea-pankin palvelupiste, jonka ystävälliseltä toimihenkilöltä lainaan puhelinta soittaakseni jälleen Iisalmeen. Sieltä vastataan, että autohan on juuri tulossa sinne Vuosaaren Kolumbukseen! Kerron olevani kauppakeskus Jumbossa, en kauppakeskus Kolumbuksessa. Sehän on ihan eri kaupungissakin!

 

Eikö näiden matkanvälittäjien ainoa tehtävä ole tilata auto asiakkaan ilmoittamaan paikkaan? Mihin tarvitaan välittäjiä, jotka eivät suoriudu näin yksinkertaisesta tehtävästä? Mistä hyvästä näin ammattitaidottomille "asiakaspalvelijoille" maksetaan palkkaa? Helsingin kaupunki maksaa iisalmelaisen törttöilyn kyydintilaus-hommassa, jonka ennen vuotta 2002 alkanutta matkojenyhdistely-kokeilua (MYK) jokainen vammainen suoritti itsenäisesti.

 

Jumbo taikka Kolumbus sehän on ihan yhdentekevää sellaiselle, joka ei istu takamus jäässä pyörätuolissa kuljetusta odottamassa. Sanoin iisalmelaiselle taksikyydin välittäjälle, että tilatkaa nyt vihdoinkin suoraan TJP-Linesin auto, koska se näyttää olevan ainoa firma, joka todella palvelee meitä vammaisia. 

 

Klo 18.20 autoa ei vieläkään näy. Soitan nyt suoraan TJP:lle ja kerron MPK:n törkeästä toiminnasta. Virkailija sanoo puhuneensa minuutti sitten Iisalmen päähän ja lupaa auton olevan tulossa.

 

Miten ihmeessä Iisalmen porukalta kesti lähes 10 minuuttia ennen kuin saivat aikaiseksi sen puhelun TJP:lle? Savumerkkejäkö siellä käytetään viestinvälitykseen?

 

Klo 18.50 kyyti vihdoin tuli. Avustajalleni tuli ylitöitä 1 h ja 15 minuuttia, iltalisällä korotettuna. Helsingin kaupunki maksaa vaikeavammaisen henkilökohtaisen avustajan palkan, toivottavasti se siis maksaa tämän ylimääräisenkin palkan.

 

Tämä kyseinen esimerkki ei ollut kohdallani ensimmäinen eikä edes pisin vammaispalvelukyydin odotus. Tämä oli VAIN tuorein tapaus.  Tällainen tuntikausien kyytien odottelu, myös kylmässä ja pimeällä, on ihan arkipäivää tämän palvelun käyttäjille, jotka eivät edes ole vapaaehtoisia.

 

Tämä kohtelu jatkuu niin kauan kuin sitä vastaan taistelemassa on vain meitä vammaisia.  Vaikuttaa siltä, että meiltä vammaisiksi luokiteltavilta on otettu täydet ihmisoikeudet pois ja sitä myötä myös oikeus vaatia ihmisarvoista kohtelua sekä mahdollisuus tavoitella täyttä elämää niissä mahdollisuuksien rajoissa jotka meillä on. Yksikään viranomainen ei ota tilannettamme tosissaan.

 

Helsingin kaupunki väittää vammaiskuljetusten sujuvan paremmin. Väite on täysin perätön.