Jo toinen uhri
26.6.2006 0:08

Inva-auton kuljettajan huolimattomuus on maksanut tänä vuonna jo kahden vanhuksen hengen.

invahihnaHM_148_uu.jpg
Pyörätuoli pitäisi kiinnittää invataksiin neljällä hihnalla. (ATTE KAJOVA)

Mies loukkasi päänsä ja kuoli, kun vaillinaisesti inva-autoon kiinnitetty pyörätuoli kaatui ajon aikana taaksepäin.

Turma sattui 15. kesäkuuta Vantaalla. Kolme kuukautta aikaisemmin Helsingin Palveluauto Oy:n toiselle kuljettajalle sattui samanlainen unohdus, joka myös johti asiakkaan kuolemaan.

- Mies menehtyi päähän saamaansa iskuun nopeasti, jo ennen kuin poliisi tai ambulanssi ehtivät paikalle, kertoo tutkinnanjohtaja Jouko Lehtojärvi Vantaan poliisista.

Ohjeita ei noudatettu

Ennen kaatumista mies oli ollut vaimonsa kanssa ostoksilla kauppakeskus Jumbossa. Sieltä pariskunta tilasi kyydin takaisin kotiinsa Helsinkiin.

Inva-auton kuljettaja ei noudattanut annettuja turvallisuusohjeita, vaan sitoi miehen pyörätuolin kiinni vain kahdella neljästä kiinnitysliinasta. Tuolloin pyörätuoli saattaa kaatua ylämäessä tai tiukassa mutkassa.

Poliisin mukaan mies oli kaatumisen jälkeen valittanut kipua päässä. Sitten hän meni tajuttomaksi.

Kuljettaja arveli, ettei isku ollut vakava, ja lähti viemään miestä Töölön sairaalaan.

- Hetken kuluttua mies muuttui niin huonovointiseksi, että kuljettaja soitti ambulanssin, Lehtojärvi sanoo.

Vanhus menehtyi Tammiston kohdalla autoon.

Poliisi tutkii tapausta kuolemantuottamuksena.

Lisää aiheesta maanantain Iltalehdessä

 

Jaa-a, mitäpä tuohon sanoisi. Tappavat meidät vammaiset sitten vaikka yksi kerrallaan. Siltä näyttää.

Omakohtaisena kokemuksena voin kertoa, että lähes jokaisen MYK-kuljettajan kanssa joudun taistelemaan siitä, että kiinnitetäänkö minun pyörätuolini ja monellako remmillä. Uskomattoman suuria älyllisiä ponnisteluja se säädösten mukaisesti toimiminen joiltakin MYK-kuskeilta vaatii.
Ihan vaan kuriositeettina: invataksin hissistä on myös kivaa pudotella ihmisiä. Ainakin HPA:n kuljettajien mielestä. Tässä lyhyesti omasta kokemuksestani tappoyrityksen kohteena.

"Kyydistä pudotus<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Lokakuun 22. päivä vuonna 2003 Helsingin kuljetuspalvelukeskuksen välittämän "Helsingin palveluauto Oy:n"(HPA) invataksin nostolaitteen taso kallistui kesken nostoa sillä seurauksella, että putosin sen kyydistä sähkömopoineni noin puolen metrin korkeudelta maahan takaraivo edellä.

 

Fyysinen kipu ja haitat:

Pudotus aiheutti minulle aivotärähdyksen ja kivuliaan niska-kaularangan retkahdusvamman."